Propozycje do pracy w domu w dniach od 4 do 5 maja.

PONIEDZIAŁEK: CZYM SĄ DLA NAS KSIĄŻKI?

- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych; kształtowanie poszanowania dla książek

PROPONUJĘ;

  1. „Mapa myśli” – można wziąć książkę i porozmawiać z dzieckiem: Co to jest książka? Z czego jest zbudowana? O czym mogą być? Do czego nam są potrzebne książki? itp
  2. Książka, s.4.8b – ćwiczenie umiejętności oceniania, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, rozwijanie kreatywności.
  3. Można przeczytać dziecku wiersz Książka Anny Kamieńskiej

 

    Książka

Czemu książka stoi niema?

Może o czym mówić nie ma?

Jej literek czarne rządki

smutne jak jesienne grządki.

Czemu taka nudna, pusta,

jakby jej zamknięto usta?

Aż tu nagle, moja miła,

niema książka przemówiła.

I gadała i śpiewała,

czego nie opowiadała!

O przygodach, awanturach,

ptakach, kwiatach, morzach, górach.

Gdzie to wszystko w niej mieszkało?

Jak to wszystko w niej drzemało?

Chyba nie ma o co pytać:

nauczyliśmy się czytać.

Po przeczytaniu wiersza można o nim porozmawiać; Czemu początkowo książka była smutna? Czy miała kolorowe obrazki? Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa? Co się zmieniło?

  1. Książka. S.9b; „Regulamin postępowania z książką” – Dziecko ogląda obrazki wskazane na karcie i zastanawia się, jak jeszcze należy lub nie należy postępować z książkami.
  2. „Szpital dla książek” – dziecko segreguje książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone); wspólnie można je naprawić.
  3. Ale wstyd!- wiersz D. Niemiec 

Ale wstyd

Dnia pewnego ciepłą zieloną wiosną

mała Ania patrzyła, jak kwiatki rosną.

A że chciała narysować sobie takie ładne kwiatki,

umieściła je na książce, na środku okładki.

Wiem, powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła,

ale jeszcze ta historia wcale się nie skończyła.

Ale wstyd!

Siostra Ani, gdy tylko spostrzegła jej poczynania,

zaczęła szukać jakiegoś rozwiązania.

Chciała książkę wyszorować szczoteczką i wodą.

Może one na ten kłopot coś pomóc tu mogą?

Ale zamiast się poprawić, wszystko się pogorszyło,

bo książce to pranie wcale nie posłużyło.

Ale wstyd!

Mama, gdy zobaczyła poczynania swoich córek,

za zniszczenie książki dała im porządną burę.

Bo się okazało, że książka nie należy do dzieci,

a jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił.

I mama z biblioteki ją wypożyczyła.

A to bardzo ważna kwestia w tym momencie była.

Ale wstyd!

Przecież książki nawet pomazanej nie można wyrzucić.

Trzeba będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić.

I wyjaśnić przyczynę jej stanu fatalnego,

jej pogięcia i pomięcia, obrazka nieoczekiwanego.

I książkę odkupić lub zapłacić karę.

Nikt się w takiej sytuacji nie czuje doskonale.

Ale wstyd!

Szybko do biblioteki poszła z córkami mama.

W bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama.

Przywitała wszystkich i już książkę ogląda.

Badawczo się przygląda książce, dziewczynkom się przygląda.

– I co żeście tutaj, łobuziaki, uczyniły?

– Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły.

Ale wstyd!

– No cóż, musicie teraz naprawić swe zachowanie.

Zaraz wymyślę dla was jakieś zadanie.

Pomożecie mi poustawiać stos książek na półki,

a wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te bzdurki.

Dziewczynki zabrały się do pracy ku uciesze mamy.

– Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy.

A gdzie wstyd? Już minął, znikł!

WTOREK: JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?

- doskonalenie myślenia przyczynowo–skutkowego; wprowadzenie litery F, f; kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania

  1. Książka, s. 7a; „Jak powstaje papier?” – doskonalenie myślenia przyczynowo - skutkowego, poszerzanie wiedzy ogólnej.
  2. Czego potrzebujemy, aby stworzyć książkę dla dzieci? (kartki, papier, komputer, drukarka – farby);
  3. Książka, s. 5a –2. Wprowadzenie litery F, f: poszukiwanie grafemu litery, doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych.
  4. Układanie z kredek lub patyczków liter znanych dzieciom. Próby czytania.
  5. Posłuchać piosenki „Bajeczki, książeczki” (dzieci już ją znają więc mogą śpiewać) – Chomikuj pl.
Pin It