Propozycje do pracy w domu w dniach od 6 do 8 maja

ŚRODA: JESTEŚMY AUTORAMI!

- zapoznanie z różnymi rodzajami książek; rozwijanie umiejętności plastycznych

PROPONUJĘ;

  1. „Rodzaje książek” – wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj ( można wybrać i położyć na stole kilka książek o różnej tematyce, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza – jedna na drugiej, tak by nie było widać okładek. Dziecko na zmianę z rodzicem wybiera po jednej książce i opisuje, jak wygląda wybrana przez nie książka: Co ma na okładce? Jaki ma tytuł? (może spróbować przeczytać). Co zawiera w środku? O czym jest? Wnioski powinny wyciągnąć dzieci - że książki mogą się różnić wyglądem, tematem, rodzajem, budową czy przeznaczeniem.
  2. „Dla kogo?” – kończenie rozpoczętego zdania, budowanie logicznych wypowiedzi. Dziecko na zmianę z rodzicem zamieniają losują książkę, ogląda ją, a następnie na forum kończę zdanie: Ta książka mogłaby być dla kogoś, kto lubi… 3. Książka, s. 6a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.
  3. „Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, udzielanie odpowiedzi za pomocą lizaków TAK / NIE.

 

Przykładowe zdania:

–– Okładka to zewnętrzna część książki.

–– Autor to osoba, która napisała książkę.

–– Każda książka ma 5 stron.

–– Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.

–– Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.

–– Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.

–– Okładka jest w środku książki.

  1. Książka, s. 7b „Moja książka” – doskonalenie twórczego myślenia i zdolności grafomotorycznych.
  2. „Ilustracja” – praca plastyczna w dowolnej technice. Dzieci tworzą ilustrację do swojej książki

z wykorzystaniem dowolnej techniki, np. farb, pasteli, kredek, mazaków, wyklejanek.

CZWARTEK: BIBLIOTEKA

- rozpoznawanie grafemów poznanych dotąd liter, rozwijanie sprawności językowych

PROPONUJĘ;

  1. „Jak powstaje książka?” – opowiadanie historyjki obrazkowej (Księga zabaw z obrazkami, s. 62) poszerzanie słownika dostrzeganie związków przyczynowo - skutkowych. Można też opowiedzieć dziecku o innych rodzajach książek; książki materiałowe, plastikowe, e–booki, audiobooki i włączyć wybrany przez siebie audiobook –– Bajki czytane przez aktorów dostępne na stronie Narodowego Instytutu Audiowizualnego (ninateka.pl, zakładka: Literatura – Słuchowiska – Bajka)
  2. „Od… do…” – matematyczna zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności porównywania;

- dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najwyższej do najniższej, od najcieńszej do najgrubszej, od najlżejszej do najcięższej, najpierw globalnie (na oko) a potem używając wagi, miarki krawieckiej, linijki (zamiast wagi można użyć wieszaka i dwóch torebek foliowych).

  1. Książka, s. 8a „Na półce” – segregowanie książek wg pierwszej litery tytułu.
  2. Na koniec można przejść się na spacer i pokazać dziecku gdzie jest biblioteka a jeśli jest już otwarta i uznacie Państwo to za bezpieczne można do niej wejść, porozmawiać o tym jak tam powinno zachowywać, pokazać sposób ułożenia książek (alfabetycznie – litera na półce odpowiada pierwszej literze nazwiska autora lub tytułu oraz tematycznie).
  3. Książka, s. 9a - ćwiczenie spostrzegawczości, dostrzeganie różnic w obrazkach. Można też porozmawiać o tym, czym różni się biblioteka na obrazku z tą w CBK.

PIĄTEK: W KSIĘGARNI

- odzwierciedlanie spostrzeżeń i wyobrażeń w zabawie tematycznej, nabywanie umiejętności liczenia

PROPONUJĘ;

1.”Księgarnia”  - zabawa tematyczna z wykorzystaniem książek i pieniędzy z wyprawki plastycznej, s.56, można wyceniać, układać wg różnych kryteriów, kupować i sprzedawać.

  1. Można przejrzeć z dzieckiem ofertę księgarni internetowej i np. zaplanować jakiś ciekawy zakup.
  2. Książka, s. 6b – rysowanie po śladach.
  3. „Zakładka do książki” – wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką.

 

Pin It