Propozycje do pracy w domu w dniach od 11 do 15 maja.

PONIEDZIAŁEK: POLSKIE SYMBOLE NARODOWE

- utrwalenie polskich symboli narodowych.

Proponuję;

  1. „Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej (można przygotować 6 karteczek, na których z jednej strony napisane będą cyfry, a na drugiej stronie litery – 1/P, 2/O, 3/L, 4/S, 5/K, 6/A). Dziecko układa karteczki od 1 do 6, następnie odwraca je i odczytuje wyraz POLSKA – krótka rozmowa na temat znaczenia wyrazu – mapa myśli.
  2. Dziecko dzieli wyraz POLSKA na sylaby, na głoski, przeliczają litery i głoski. Próbuje podać inne wyrazy – kojarzące się z Polską.
  3. Księga zabaw z obrazkami, s. 64, 65 – rozmowa z dzieckiem o treści obrazków - „Symbole narodowe”.
  4. Książka, s. 10a, 10b – kolorowanie Godła Polski, kontynuowanie rytmów, porównywanie i dostrzeganie podobieństw i różnic.
  5. „Narodowy quiz”– zabawa na temat symboli narodowych; dziecko za pomocą lizaków TAK / NIE z głosują, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe;

 

–– Moją ojczyzną jest Polska.

–– Godłem Polski jest orzeł w koronie.

–– Ojczyzna to miasto.

–– Godło to biało–czerwony materiał.

–– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.

–– Polska to nasza stolica.

WTOREK: MIASTA POLSKI

- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej; zapoznanie z legendami i symbolami największych polskich miast

Proponuję;

1.Posłuchać piosenkę „Jesteśmy Polką i Polakiem” YouTube; można wziąć mapę Polski i pokazać dzieciom miasta

z piosenki. Jeśli macie Państwo w domu pocztówki polskich miast można z dzieckiem odszukać je na mapie.

  1. Zabawa dydaktyczna „Palcem po mapie” – podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości dzieci będą miały do wykonania zadanie.
  • Zakopane - „Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa, nscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę –

ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan.

  • Kraków - „Smok” – zabawa z wykorzystaniem tangramu z W. 48. Dzieci układają smoka z tangramu wg własnego

pomysłu.

  • Warszawa – budowanie z klocków Pałacu Kultury
  • Toruń - „Pierniki” – zabawa plastyczna, dziecko rysuje kontur piernika wg własnego pomysły, ozdabia go,
  • Gdańsk - „Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. Można umieścić w przezroczystej butelce kawałek

styropianu / kory / korka i nalać wodę. Dziecko będzie tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do

portu (szyjki butelki).

  1. Książka, s. 11a - „Polskie miasta”, dopasowywanie symboli do miast, doskonalenie zdolności

grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, czytanie globalne.

  1. Zachęcam do korzystania z Internetu aby pokazać dziecku znane miejsca w Polsce.

ŚRODA: Z CZEGO SŁYNIE POLSKA?

-  kształtowanie poczucia tożsamości narodowej; rozbudzanie dumy z bycia Polakiem

Proponuję;

1.można przeczytać dziecku opowiadanie Biało-czerwone motylki  Agnieszki Filipkowskiej

                Kiedy za oknem pełnią kolorów zaczęła rozkwitać wiosna, w grupie Motylków zrobiło się biało–czerwono. Wykonane przez przedszkolaki małe dwukolorowe flagi ozdobiły półkę w kąciku czytelniczym, a na korkowej tablicy zakwitły – niczym dorodne kwiaty – biało–czerwone kotyliony z kartonu i bibuły. Zostały jeszcze do wycięcia proporczyki, które miały zawisnąć nad oknami. Dzieci pracowały dzielnie nad ozdobieniem sali na majowe święto.

–– Proszę pani, bo Antek się przezywa – krzyknął nagle Julek, wskazując na kolegę. – On mówi, że ja jestem patriota!

Pani Marta odłożyła na chwilę papier i nożyczki, spojrzała na chłopców z uśmiechem i łagodnym głosem zwróciła się do dzieci:

–– Julku, poczułeś się urażony? – Chłopiec kiwnął głową. – Zupełnie niepotrzebnie, bo bycie patriotą to żaden wstyd, wręcz przeciwnie. A ty, Antku, wiesz, co oznacza słowo, którego użyłeś?

–– Yyyy… no… chyba nie… – wybąkał zawstydzony Antek.

–– Ja wiem! – krzyknęła Julka. – Moja babcia zawsze powtarza, że jej dziadek, czyli mój prapradziadek był patriotą, bo walczył na wojnie. I dostał medal, prawdziwy! On już nie żyje, ale widziałam w albumie jego zdjęcia w mundurze.

–– Możesz być dumna z takiego prapradziadka, Julciu – przyznała pani Marta. – Rzeczywiście, wygląda na to, że był patriotą, czyli kimś, kto kocha swój kraj, swoją ojczyznę, i dba o nią tak bardzo, że jest gotów zaryzykować dla niej życie, jeśli to konieczne. Julek, zajęty wprawdzie przyklejaniem białych i czerwonych trójkątów do długiej tasiemki, słuchał

w skupieniu toczącej się rozmowy i nie bez żalu wywnioskował z niej, że wcale nie zasłużył na rzucone przez Antka przezwisko.

–– A jak ja nie chcę zostać żołnierzem, tylko lekarzem, to nie mogę być tym, no… patriotą, proszę pani? – spytał, nie kryjąc rozczarowania.

– Ależ oczywiście, że możesz – zapewniła pani Marta. – Patriota nie musi koniecznie walczyć na wojnie. Teraz, w czasach pokoju, możemy okazywać swój szacunek dla ojczyzny w inny sposób. Na przykład lekarz, wykonując swój zawód, służy krajowi, bo dba o zdrowie jego obywateli.

–– To tak jak moja mama! Ona leczy ludziom oczy – pochwaliła się Marysia.

–– Rzeczywiście, lekarz to ważny zawód. Ale to, co powiedziałam, dotyczy tak naprawdę każdego, kto dobrze wykonuje swoją pracę. Może to być policjant, nauczyciel, artysta czy kasjer w sklepie. Nawet wy, będąc jeszcze dziećmi, możecie zachowywać się patriotycznie. Można powiedzieć, że Polska jest naszym wspólnym domem, a Polacy – rodziną, a jak można dbać o dom i rodzinę? – spytała wychowawczyni.

–– Na przykład można sprzątać po sobie i nie bałaganić – zaproponowała nieśmiało Tereska.

–– Masz rację, Teresko – przyznała pani. – To bardzo ważne, żeby dbać o środowisko, nie zaśmiecać go i troszczyć się o nasze wspólne otoczenie.

–– I jeszcze można się starać nie psuć różnych rzeczy – dodał Antek.

–– Tak, Antku, trzeba korzystać z tego co wspólne w taki sposób, żeby tego nie niszczyć. Place zabaw, parki, autobusy i tramwaje, a także przedszkole, w którym teraz jesteśmy, należą do nas wszystkich. Dlatego kiedy ktoś je niszczy, wszyscy tracimy.

–– Proszę pani, a ja dostałam od babci taką książkę o Polsce z białym orłem na okładce – wtrąciła nagle Julia. – I tata mi ją czyta. Tam jest na przykład napisane, że najdłuższa rzeka Polski to Wisła. I że stolicą jest Warszawa, i jeszcze było coś o Krakowie… i dużo innych informacji, ale jeszcze nie wszystko pamiętam. I tata mówi, że tam są rzeczy, które każdy Polak powinien wiedzieć.

–– Twój tata ma rację, warto poznawać własny kraj oraz jego historię i kulturę – przyznała nauczycielka.

– To coś, co każdy z was już teraz może zacząć robić. Zresztą częściowo robimy to razem tu, w przedszkolu. I spójrzcie, co nam się udało stworzyć. Wycięte przez dzieci proporczyki zostały przyklejone do mocnej złotej tasiemki i tworzyły piękny biało–czerwony łańcuch. Nadszedł czas, by ozdobić nim ramy okienne. Pan Marek, przedszkolny konserwator, przyniósł drabinę i pomógł w zamocowaniu dekoracji.

–– No, no! Nieźleście się napracowali, mali patrioci! – rzekł z uznaniem, patrząc z góry na pięknie przystrojoną salę.

–– Widzicie, wywieszanie flagi w święta narodowe to dla innych znak, że ojczyzna jest dla was ważna – skomentowała pani Marta. – W ten sposób też można pokazać swój patriotyzm. Pod koniec dnia dzieci mogły zabrać zrobione przez siebie chorągiewki do domów. Julek włożył swoją do kubeczka i postawił ją na parapecie w dużym pokoju. W czasie zabawy co jakiś czas zerkał na nią z dumą. A kiedy tata wrócił z pracy, chłopiec natychmiast pobiegł oznajmić mu z pewną siebie miną:

–– Wiesz, tato, jeśli chcesz, możesz zostać patriotą, tak jak ja. To naprawdę nic trudnego.

                Na koniec można zadać dziecku pytania: Co oznacza patriotyzm? Jak wy pokazujecie, że jesteście patriotami?

  1. Książka, s. 11b – polskie potrawy, rysowanie chleba po śladzie
  2. „Sławni Polacy” – „Wielki Polak” – dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Co to znaczy „wielki Polak”? Czy takie kreślenie zależy od wzrostu? Kogo można nazwać wielkim Polakiem? Dlaczego? Można  zapytać, czy dziecko zna osoby wymienione niżej. Jeśli nie, można krótko opowiedzieć o każdej z nich.

Sławni Polacy: Mikołaj Kopernik, Jan Paweł II, Maria Skłodowska–Curie, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Adam Mickiewicz,  Fryderyk Chopin,  Robert Lewandowski, Adam Małysz, Kamil Stoch….

CZWARTEK:  KRAJOBRAZ POLSKI

- doskonalenie percepcji wzrokowej; wprowadzenie litery J, j

Proponuję;

1.Książka, s. 12a; można porozmawiać z dzieckiem o tym co dzieje się na obrazku, co to za miejsce? Zaaranżować sytuację, w której pojawi się wyraz podstawowy JAGODY, np. pytając: Jakie owoce, można spotkać w polskim lesie?.

Wyodrębnić z wyrazu podstawowego pierwszą głoski „j”, odszukać ją w innych wyrazach. Można też ułożyć litery z nitki, guzików, fasolek, makaronu – wg pomysłu dzieci.

  1. Książka, s. 12b; rysowanie wg wzoru.
  2. rysowanie miejsca/ krajobrazu gdzie dziecko chciałoby spędzić wakacje – technika dowolna.

PIĄTEK: POLSKIE LEGENDY

- doskonalenie uważnego słuchania;

Proponuję;

1.Można wybrać z dzieckiem jedną z legend związanych z Polską, obojętnie którą. Przeczytać ją dziecku, odnaleźć na mapie miejsce, którego dotyczy, wykonać pracę plastyczną na jej temat. Np. „Legenda o Smoku Wawelskim”, odszukanie na mapie Krakowa, wykonanie smoka dowolną techniką (lepienie z plasteliny, rysowanie, malowanie, wycinanka). Na koniec wyciąć z  gazetek reklamowych marketów literki, z których można ułożyć wyrazy; Kraków, smok, Wisła, Wawel itp.

Podobny schemat można zastosować z wykorzystaniem innej polskiej legendy.

2.Książka, s. 13a – podsumowanie pracy tygodnia, praca z mapą.

Życzę udanego tygodnia i zachęcam do aktywności na świeżym powietrzu.

Pin It