Plan do pracy w domu w dniach 18 - 19 maja.

PONIEDZIAŁEK: W KRAINIE MUZYKI, INSTRUMENTY DAWNIEJ I DZIŚ

- poszerzenie wiedzy muzycznej (instrumenty); doskonalenie umiejętności matematycznych (porównywanie, klasyfikowanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów);

Proponuję:

  1. „Skąd pochodzą dźwięki?” – zabawa dydaktyczna, dzieci zamyka oczy, a rodzic wytwarza jakieś dźwięki, dziecko odgaduje co to było ( np.; szum wody, zgniatanie papieru, potrząsanie liśćmi kwiatów w domu, itp.).
  1. „Dawne instrumenty” – opowiadamy dziecku, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.
  2. Książka, s. 14a 1, 2 - „Pradawny rytm”, odczytywanie i kontynuowanie rytmów, rozróżnianie instrumentów dętych i strunowych.
  1. „Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Można na nich zagrać akompaniament do piosenki, którą dziecko zna.
  2. „Jakie znasz instrumenty?” – oglądanie instrumentów w Księdze zabaw, s. 66, dziecko próbują podać ich nazwy (gitara, flet, obój, wiolonczela, róg, puzon, trąbka, skrzypce, kontrabas itd).
  3. Książka, s. 14b 1, 2 – analiza sylabowa wyrazów, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowe, utrwalanie umiejętności liczenia.
  4. „Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska

Czytamy dziecku tekst:

Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.

Na koniec tłumaczymy dzieciom, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość– dur. Słuchając różnych utworów muzycznych można z dzieckiem zastanowić się , czy to jest moll czy dur?

  1. zachęcam do spaceru, na którym można nasłuchiwać i rozpoznawać odgłosy.

WTOREK; MUZYKA WSPÓŁCZESNA

- zapoznanie ze współczesnymi gatunkami muzycznymi; rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej

Proponuję:

    1.„Ile razy zagram?” – rozpoznawanie instrumentów, ilustrowanie i odtwarzanie rytmów. Można schować się za czymś  i poprosić 
   dziecko, aby uważnie słuchało ile razy w coś uderzymy. Dziecko układa przed sobą tyle patyczków, ile usłyszy dźwięków.

  1. „Taneczne improwizacje” – tańczenie do różnych gatunków muzycznych, określanie tempa, nastroju,

dziecko określa, jak się tańczyło, który utwór najbardziej przypadł mu do gustu.

  1. „Nasz rap” – zabawa muzyczna, „tworzenie” muzyki do znanych wierszy, wybieranie dowolnego znanego wiersza, najlepiej rymowany, np. Kaczka Dziwaczka. Próba wykonania go, rapując.
  2. Książka, s. 15a – kolorowanie obrazka wg instrukcji.
  3. „Mój instrument” – praca techniczna wg pomysłu dziecka.

 

 

Pin It