Plan do pracy w domu w dniach 20-22 maja.

ŚRODA: MUZYKA KLASYCZNA

- rozwijanie wyobraźni podczas prac plastycznych; rozwijanie ekspresji muzycznej podczas improwizacji muzycznych;

Proponuję;

1.Opowiadania Agnieszki Frączek Koncert

            W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon!

 

–– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!

Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką… Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania: Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu?

Do czego chłopiec porównywał waltornię? Jaki instrument przypominał mu węża? Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają?

  1. „Żywe instrumenty” – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Dziecko wybiera sobie dowolny instrument, rysuje jego kontur a potem przekształca w …? (wyobraźnia)
  2. Książka, s. 16b – zabawa matematyczna doskonaląca przeliczanie i spostrzeganie.

 

CZWARTEK: MUZYKA RELAKSACYJNA

- litery H, h; doskonalenie motoryki małej podczas pisania szlaczków i wykonywania prac plastycznych; rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;

Proponuję:

1.„Muzyka łagodzi obyczaje”, „Po co nam muzyka?” – swobodna rozmowa z dzieckiem.

  1. Książka, s. 17a, 17b – rozmowa na temat odgłosów na łące - można zaproponować dziecku aby wyobraziło sobie, że leży na hamaku nad łąką i opowie czy słyszy jakąś muzykę.

Wprowadzenie litery H, h – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, ćwiczenia w czytaniu.

  1. Można oznaczyć literą h rzeczy w domu, które mają w nazwie głoskę h.
  2. Spacer lub zabawa na podwórku, nasłuchiwanie odgłosów, muzykowanie z wykorzystaniem wszystkiego co jest wokół dziecka; patyki, kamienie, płot, wiaderko…?

PIĄTEK: GDZIE SŁYCHAĆ MUZYKĘ?

- doskonalenie umiejętności kodowania i postępowania zgodnie z instrukcją; utrwalenie aspektu porządkowego liczb

Proponuję;

1.„Gdzie można usłyszeć muzykę?” – swobodna rozmowa na temat typowych i nietypowych miejsc (filharmonia, opera, kościół, przedszkole, amfiteatr, Internet …..

  1. Można dziecku włączyć jakiś koncert, operę w Internecie, porozmawiać o wrażeniach.
  2. Książka, s. 18a, 18b – doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej, percepcji słuchowej i wzrokowej,

zdolności grafomotorycznych, dekodowanie, łączenie dźwięku z ilustracją.

  1. „Jak zapisać muzykę?” – można pokazać dziecku pięciolinię z nutami, spróbować zaśpiewać gamę aby pokazać, że im wyżej jest nutka tym wyższy dźwięk.
  2. „Pięciolinia” – dziecko może wyciąć paski, policzyć aby było 5, wyciąć nutki, ułożyć gamę i pokazując każdą nutkę śpiewać na melodię gamy piosenkę;

„Mały kotek wlazł na płotek. Patrz na kotka - złazi z płotka.”

Można też na podwórku ułożyć pięciolinię z patyków i skakać na jednej nodze, obunóż śpiewając piosenkę o kotku albo gamę.

ŻYCZĘ MIEJ ZABAWY

                                                                         

Pin It