Propozycje do pracy w domu w dniach od 25 do 29 maja

PONIEDZIAŁEK: EMOCJE – CO TO TAKIEGO?

- utrwalenie nazw emocji; doskonalenie sprawności ręki poprzez prace plastyczne i zadania grafomotoryczne; rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego;

Proponuję:

  1. „Emocje” – można wyświetlić w telefonie albo w Internecie emotikony i porozmawiać z dzieckiem; Co one oznaczają? Czym są emocje? Jakie słowa mogą je zastąpić?
  2. Książka, s. 19a, b; „Emocje na twarzy” – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy, odwzorowywanie, rozwijanie sprawności grafomotorycznej, rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego.
  3. „Miłe czy nie?” – można na kartkach narysować różne emotikony, odwrócić je, pomieszać i na zmianę rodzic - dziecko odkrywać. Po odkryciu trzeba powiedzieć co czuje ktoś z taką miną; jest smutny, radosny, zawstydzony, przestraszony, zaskoczony, rozgniewany (miłe i niemiłe).
  4. Zachęcić dziecko do wysłuchania utworu Sonata Księżycowa L. van Beethovena; leżymy wygodnie na plecach, słuchamy muzyki i rysujemy w powietrzu; serduszka, słoneczka, chmurki, bańki mydlane – cokolwiek. Na koniec dziecko może opowiedzieć jak się czuło w tej sytuacji.
  5. Wysłuchać Taniec z szablami A. Chaczaturiana – dziecko ma pisaki i dużą kartkę papieru i słuchając muzyki rysuje co chce a potem może opowiedzieć o swoim rysunku i o wrażeniach jakie Mu towarzyszyły. Najlepiej nie podpowiadać dziecku tematu.

 

WTOREK: MIŁOŚĆ

- rozwijanie umiejętności mówienia o emocjach, uczuciach w rodzinie

Proponuję:

  1. Książka, 24b; rysowanie drugiej połowy serca.

Można porozmawiać z dzieckiem o symbolice serca, o tym kogo kochają i jak to uczucie można okazywać.

  1. W związku z przypadającym na dziś Dniem Mamy można zaplanować sobie „dzień rodzinnych przyjemności” .
  2. „Kogo kocham?” – praca plastyczna; dziecko na środku kartki rysuje serce a wokół niego rysuje albo jeśli już potrafi pisze kogo kocha. Technika dowolna - rysowanie, malowanie, wycinanka.

W dowolnym czasie można też zrobić zadania w książce od strony 22 do 24.

dzien matki

 

ŚRODA: JAKIE EMOCJE PRZEŻYWAJĄ PRZEDSZKOLAKI?

- rozpoznawanie i podawanie nazw emocji własnych oraz innych osób; doskonalenie umiejętności pracy w grupie

Proponuję:

1.Można przeczytać dziecku wiersz Doroty Gellner Zły humorek

Jestem  dzisiaj  zła  jak  osa! Złość  mam  w  oczach  i  we  włosach!
Złość  wyłazi  mi  uszami
I  rozmawiać  nie  chcę  z  wami !
A  dlaczego ?
Nie  wiem  sama
Nie  wie  tata ,  nie  wie  mama …
Tupię  nogą , drzwiami  trzaskam
I  pod  włos  kocura  głaskam .
Jak  tupnęłam  lewą  nogą ,
Nadepnęłam  psu  na  ogon .
Nawet  go  nie  przeprosiłam
Taka  zła  okropnie  byłam .
Mysz wyjrzała  z  mysiej  nory :
– Co to  znowu  za  humory ?
Zawołałam : –  Moja  sprawa !
Jesteś  chyba  zbyt  ciekawa .
Potrąciłam stół  i  krzesło ,
co  mam  zrobić , by  mi przeszło ?!
Wyszłam  z  domu na podwórze ,
Wpakowałam  się  w kałużę.
Widać , że  mi  złość  nie  służy ,
Skoro  wpadłam  do  kałuży.
Siedzę  w  błocie , patrzę  wkoło,
Wcale   nie  jest  mi  wesoło…
Nagle co  to ?
Ktoś  przystaje
Patrzcie !  Rękę  mi  podaje !
To  ktoś  mały , tam  ktoś  duży-
Wyciągają  mnie  z  kałuży .
Przyszedł  pies  i  siadł  koło  mnie
Kocur  się  przytulił  do  mnie,
Mysz  podała  mi  chusteczkę :
– Pobrudziłaś się troszeczkę !
Widzę , że  się pobrudziłam ,
Ale  za  to  złość  zgubiłam
Pewnie  w  błocie  gdzieś  została .
JUŻ NIE  BĘDĘ  JEJ  SZUKAŁA!

Po przeczytaniu wiersza, można porozmawiać z dzieckiem o zachowaniu dziewczynki, czy dziecku też się zdarza taka złość i jak można sobie z nią radzić.

  1. „Kraina radości” – dziecko siada przed rodzicem, który przy dowolnej muzyce wykonuje dziecku masaż na plecach

rysując spirale, kropki i inne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią. Po kilku minutach relaksu następuje zmiana miejsc i dziecko robi masaż rodzicowi.

  1. Książka s.20a, 20b; rozpoznawanie i nazywanie uczuć, poznawanie sposobów radzenia sobie z emocjami.

CZWARTEK: JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?

- wskazywanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami; wyrażanie swoich przeżyć w formie ekspresji plastycznej

Proponuję:

1.„Domisie - Strach ma wielkie oczy” YouTube  – można obejrzeć program w Internecie i porozmawiać z dzieckiem  co oznacza to powiedzenie, czego się boi, jak można sobie z tym radzić?

2.„Mój strach” – praca plastyczna. Dzieci rysują ołówkiem/czarną kredką na białej kartce albo białą kredą/ kredką na ciemnej kartce to, czego się boją.

3.Książka s. 21a; poznawanie sposobów radzenia sobie z emocjami.

PIĄTEK: WCZUWAMY SIĘ W EMOCJE INNYCH

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji innych i podawania ich nazw;

rozwijanie empatii

Proponuję:

  1. „Co czuł bohater?” – oglądając znane dzieciom bajki można zapytać np.;

- Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek?

- Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka?

- Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika? Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga?

Uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd …

  1. „Empatia” – jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.
  2. „Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii. Dziecko na przemian z rodzicem kończy zdanie;

Co można powiedzieć osobie, która….?

…zgubiła ulubioną lalkę.

…płacze, bo tęskni za mamą.

…boi się wystąpić w przedstawieniu.

…złości się, bo nie udał jej się rysunek.

…wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.

  1. Książka s. 21b; rozwój emocji, ćwiczenie w czytaniu.

Zachęcam też do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Miłej zabawy!

                                                                                                                     

Pin It