Plan pracy w domu w dniach od 15 do 19 czerwca.

PONIEDZIAŁEK: PO CZYM POZNAĆ, ŻE NADESZŁO LATO?

- utrwalenie kolejności miesięcy oraz pór roku; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania; doskonalenie ekspresji twórczej,

Proponuję:

  • „Lato, lato” – zabawa dydaktyczna; przynosimy kartki z kalendarza z nazwami miesięcy i prosi dzieci, by pomogły wspólnie poukładać kartki zgodnie z kolejnością występowania miesięcy w roku. Pytamy: W jakim miesiącu masz urodziny? Kiedy są święta Bożego Narodzenia? W jakim miesiącu rozpoczyna się lato?

Dzieci starają się wskazać odpowiednią kartkę.

Prosimy aby wymieniły pory roku – dobieramy odpowiednie miesiące. Najlepiej nazwy pór roku napisać drukiem na kartkach (dzieci, które potrafią mogą napisać je samodzielnie) a miesiące poukładać wokół nich.

  • „Z czym kojarzy się lato?” – technika niedokończonych zdań, zaczynamy zdanie: Lato kojarzy mi się…a dziecko kończą wypowiedź, potem zamiana ról.
  • Można też przeczytać wiersz Beaty Szelągowskiej Tato, czy już lato?

 Powiedz, proszę! Powiedz, tato,

Po czym poznać można lato?

Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?

Po prostu:

Po słodkich malinach,

Po bitej śmietanie z truskawkami,

Po kompocie z wiśniami,

Po życie, które na polach dojrzewa,

Po słowiku, co wieczorem śpiewa,

Po boćkach uczących się latać,

Po ogrodach tonących w kwiatach,

Po świerszczach koncertujących na łące,

Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,

Po zapachu skoszonej trawy i róż,

I już!

  • „Po czym można poznać lato?” – praca plastyczna doskonaląca umiejętność przekazywania informacji w formie graficznej, ekspresja twórcza, technika dowolna.

WTOREK: BURZA

- poszerzanie informacji na temat burzy i bezpiecznych zachowań w jej trakcie; doskonalenie ekspresji twórczej

Proponuję:

  • „Burza” – praca z tekstem, czytamy wiersz Jacka Paciorka pod tym samym tytułem, a następnie omawiamy go z dzieckiem.

Szła przez pola Pani Burza,

– Co tak panią dzisiaj wkurza?

– Skąd u Pani tyle złości?

– Musi Pani mieć przykrości?

Burza błyska, grzmi i wieje,

Straszy wszystkich: – Świat zaleję,

Powywracam wszystkie drzewa,

Kto się boi – niechaj zwiewa,

Niebo całe pociemniało,

Z wichrem wszystko oszalało,

Drzewa nisko się kłaniają,

Panią Burzę przepraszają,

– Niechże Pani już przestanie,

Robić wszystkim wielkie lanie!

Burza mruczy, marszczy czoło.

Oj, nie będzie dziś wesoło,

Niech się kryje, kto gdzie może,

Bo tu będzie zaraz morze,

Leje, wyje, gromy ciska,

Siódme poty z chmur wyciska.

Aż się wreszcie tak zmęczyła,

Że się stała całkiem miła.

Cicho mruczy zawstydzona,

To jest burza? – to nie ona.

Cicho wiszą chmury z nieba,

Będzie słońce – nam zaśpiewa,

Rozweseli Panią Burzę,

Burza ze słońcem w jednym chórze?

Z tego śpiewu tęcza wisi,

Ależ Pani nam kaprysi!

Ale koniec – szkoda czasu,

Słońce świeci – chodź do lasu.

Pytamy: O jakim zjawisku atmosferycznym była mowa w wierszu? Co zrobiła Pani Burza? Jakie inne zjawiska jej towarzyszyły? Kto przepędził burzę? Czy wiecie, jak powstaje burza?

  • „Jak powstaje burza” – eksperyment. Na szklance umieszczamy kawałek blaszki (np. denko od puszki). Nadmuchujemy balon i energicznie pocieramy go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładziemy balon na blaszce i zbliżamy do niej palec. W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica).
  • „Gdy idzie burza, to…” – technika niedokończonych zdań, dyskusja na temat tego, jak zachowywać się w czasie burzy. Pytamy; Jak się zachowywać, gdy zbliża się burza? Gdzie można się schronić?

(w sklepie, w samochodzie). Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem). Jak zachowywać się w czasie burzy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie).

  • Książka s. 33b – utrwalenie właściwych zachowań w czasie burzy, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej.
  • „Wędrująca woda, czyli jak powstają kolory” – eksperyment. Nawiązanie do tematu zajęć na następny dzień, umieszczamy obok siebie siedem kubków. Do kubków wlewamy wodę, a pomiędzy nimi umieszcza zwinięte papierowe ręczniki, które zanurzamy w wodzie (jeden koniec w jednym kubku, drugi koniec w sąsiednim). Do pierwszego kubka wsypujemy czerwony barwnik spożywczy lub wkładamy kulkę z czerwonej bibuły, do trzeciego – żółty, do piątego – niebieski, do siódmego – fioletowy. Pozostawiamy do następnego dnia.

ŚRODA: TĘCZA

- poszerzanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych (tęcza); doskonalenie

umiejętności klasyfikacji; poszerzanie słownika

Proponuję:

  • „Wędrująca woda” – obserwacja wyników eksperymentu z poprzedniego dnia. Dziecko wyciąga wnioski z przeprowadzonego doświadczenia. Oglądanie zmian jakie zaszły w kubkach: Z czym się kojarzy dziecku taki widok?

Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?

  • „Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. przygotowujemy dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą wkładamy pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywamy miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).
  • „Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy. Dajemy dziecku płytę CD. Dziecko kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza.
  • „Kolory tęczy” – zabawa dydaktyczna, przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Pytamy; Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Prosimy o przeliczenie kolorów występujących w tęczy, zachęcamy do posługiwania się liczebnikami porządkowymi (pierwszy to …, drugi..). Możemy też zapytać Jaki kolor jest trzeci od dołu? Jaki kolor jest piąty od góry?
  • Książka s. 33a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie tęczy, czytanie globalne.
  • „Tęcza” – zabawa plastyczna. Tworzenie tęczy dowolną techniką plastyczną.

CZWARTEK: LATO NA ŁĄCE

- poszerzanie słownika o nazwy letnich kwiatów i doskonalenie umiejętności rozróżniania ich na zdjęciach; poszerzanie słownika o nazwy owadów występujących na łące; doskonalenie słuchu fonemowego; doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczb

Proponuję:

  • „Rysujemy łąkę” – zabawa plastyczna, dajemy dziecku kartkę i prosimy, by narysowało łąkę. Gdy skończy, pytamy: Jak wygląda Twoja łąka? Jakie kwiaty na niej rosną? Czy są tam jakieś owady? Jakie?
  • książka s. 34a – rysowanie wg instrukcji, doskonalenie umiejętności liczenia
  • Spacer na łąkę, obserwacje roślin i zwierząt.
  • „Ciekawostki” – poszerzanie wiedzy o zwierzętach na łące. Proponuję wykorzystać książki popularno-naukowe lub Internet. Czy bocian naprawdę je przede wszystkim żaby? Które ze zwierząt występujące w zagadkach jest nazywane bożą krówką? Dlaczego? Pokazujemy zdjęcia krowy i biedronki, a dziecko stara się znaleźć cechy wspólne, wyjaśniamy, że niektóre krowy mają duże łaty na biodrach (a kiedyś mówiło się: na biedrach). Takie krowy nazywano więc biedrulami. Wypasający je pastuszek zauważył kiedyś ich podobieństwo do czerwonego owada w czarne kropki, którego nazwał „biedrunka” – boża krówka.
  • Książka s. 34b – motyle, doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych.

PIĄTEK: LETNIE SMAKOŁYKI

- poszerzanie słownika dzieci o przymiotniki związane z określaniem smakówlodów; doskonalenie umiejętności porównywania obiektów; doskonalenie motoryki małej

Proponuję:

  • „Smaki lata” – zabawa dydaktyczne, pytamy dziecko i innych członków rodziny z jakimi smakołykami kojarzy im się lato. Odpowiedzi zapisujemy na karteczkach, wraz z dzieckiem selekcjonujemy odpowiedzi, podobne obiekty mogą leżeć obok siebie, np. lody i cukierki (bo to słodycze). Dziecko liczy zbiory, wskazuje czego jest najwięcej, czego najmniej, próbuje wybrać ulubiony smakołyk całej rodziny.
  • „Lody poziomkowe” – można posłuchać piosenki, YouTube
  • „Lody” – dyskusja na temat powstawania lodów i ich właściwości; Z czego robi się lody? Dlaczego lody są zimne? Gdzie trzyma się lody? Dlaczego lody rozpuszczają się na słońcu. Czy lody muszą być zimne?
  • „Lody domowe” – możemy z dzieckiem zrobić lody o ulubionym smaku (ze zmiksowanych owoców, jogurtu, soku, serków – jak kto lubi). W Internecie jest mnóstwo przepisów prostych i bardziej wyrafinowanych. Warto z dzieckiem razem odczytywać przepisy kulinarne. Jest to też sposób na zachcenie niejadków do jedzenia owoców.
  • Książka s. 35a rozwijanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.

Życzę dobrej zabawy!

Pin It