Propozycje do pracy w domu w dniach od 22 do 26 czerwca 2020r.

PONIEDZIAŁEK: WAKACJE

- doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie; poszerzanie wiedzy na temat zwierząt i roślin górskich

Proponuję;

  • Czytanie dzieciom wiersza Wiery Badalskiej Wakacyjne rady – rozmowa na temat bezpiecznego spędzania czasu latem.

Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj

Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.

Biegać boso – przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj.

  • „Lato w górach”- można odszukać na mapie polskie pasma górskie, porozmawiać o tym jak spędzić ciekawie czas w górach, co należy wziąć ze sobą na górską wycieczkę. Warto też opowiedzieć dziecku o ciekawych miejscach w najbliższym rejonie; Śnieżka, Kolorowe jeziorka, Skalnik …
  • Książka s. 37a,b – „Wyprawa w góry” - doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, wzbogacanie słownictwa i wiedzy na temat środowiska gór, pobudzanie kreatywności.
  • „Luneta” – zabawa twórcza, dziecko na zmianę z rodzicem trzyma lunetę zrobioną z papieru, przykłada do oka i mówi: Jestem na szczycie góry. Widzę… (np. owce na polanie). Zachęcam do humorystycznych pomysłów.

WTOREK: NAD MORZEM

- doskonalenie ekspresji twórczej; doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie; doskonalenie umiejętności czytania globalnego

Proponuję;

  • „Skarby znad morza” – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie przedmiotów znad morza (muszelki, bursztyn, wiaderko i łopatka do piasku, papierowa łódka, dmuchana piłka …), pytamy dzieci: Z jakim regionem Polski kojarzą się te przedmioty? Czy znasz jakieś miejscowości leżące nad morzem? Można próbować z dzieckiem czytać nazwy nadmorskich miejscowości na mapie i z pomocą sznurka odmierzyć dokąd jest najbliżej a dokąd najdalej.
  • „Wyjeżdżam nad morze i pakuję…” – zabawa dydaktyczna techniką niedokończonych zdań.
  • „Zguba” zabawa dydaktyczna; układamy kilka przedmiotów związanych z morzem (mogą być obrazki), dziecko odwraca się a rodzic chowa jeden z nich. Dziecko odgaduje co zginęło. Można zamieniać się rolami.
  • Książka s. 38a – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie, kreatywności.
  • Książka s. 36a – kolorowanie obrazka zgodnie z kodem.

 

ŚRODA: W CO SIĘ BAWIĆ LATEM?

- doskonalenie ekspresji twórczej; doskonalenie sprawności manualnej

Proponuję;

  • Zapoznanie z wierszem Lato Zdzisława Szczepaniaka.

No dzieciarnia – co wy na to?

Już od jutra mamy lato!

W tym to czasie, o tej porze

Każdy bawi się, jak może.

Z bratem, z siostrą, z kolegami.

Samotnicy wolą sami.

Malcy jeżdżą na rowerkach,

Trwa zabawa w piłkę, w berka.

Warczą wściekle motorynki.

Kto tak piszczy? To dziewczynki…

Przechwalają się chłopaki:

– Co tam guzy i siniaki!

Na trzepaku – gimnastyka.

Pół podwórka kozły fika,

Komuś w biegu spadły buty

(nic nie szkodzi – to nie luty),

W piaskownicy góra piasku.

Dookoła pełno wrzasku.

– Hurra! Nie ma jak wakacje!

Głośno krzyczy (i ma rację):

Mania z Halą, Wanda z Martą,

Gosia z Basią – no bo warto

Wykorzystać każdą chwilę,

Aby się zabawić mile,

Aby nie iść do przedszkola,

Aby strzelić wreszcie gola,

Można wreszcie się nie śpieszyć,

Można się z wszystkiego cieszyć.

Do momentu… gdy z balkonu

Tato krzyknie: „MARSZ DO DOMU!”.

W domu nas do wanny wsadzą,

Doszorują i wygładzą.

Potem każą siąść za stołem

i napychać brzuch z mozołem.

A gdy wreszcie wszystko zjemy,

Wykrztusimy: „Dziękujemy…”

Wówczas mama – dobra wróżka –

Zaprowadzi nas do łóżka.

Na dobranoc zaś koniecznie

Powie: „JUTRO BAW SIĘ GRZECZNIE…”.

Po przeczytaniu wiersza możemy zapytać; W co bawiły się dzieci z wiersza? W co Ty lubisz bawić się latem? Jakie przedmioty do zabawy kojarzą Ci się z latem?

  • Książka s. 39 – układanie rytmów, doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, przeliczanie, odwzorowywanie, kodowanie, ćwiczenie logicznego myślenia.
  • „Piłeczka” – zabawa w przedmuchiwanie rurką do napojów piłeczki pingpongowej po wyznaczonej na podłodze trasie. Dziecko samo może ją ułożyć.
  • „Statek piracki” – praca plastyczna dowolną techniką.

CZWARTEK:  MOJE WAKACJE

- doskonalenie uważnego słuchania; rozwijanie kreatywnego myślenia.

  • „Wakacje” – zabawa dydaktyczna. Poszukiwanie liter ukrytych w domu – zabawa w „Ciepło – zimno” (W A K A C J E), wspólne układanie hasła z liter ponumerowanych na odwrocie. Pytamy: Po co są wakacje? Co by było, gdyby nie było wakacji?
  • obejrzeć w Internecie program dla dzieci Domowe przedszkole, Wakacje” YouTube
  • Książka s. 40 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, stymulowanie kreatywności.
  • „Wakacyjne podróże” – porozmawiajmy z dzieckiem na temat miejsc, w które chciałoby wybrać się podczas wakacji, można wykorzystać mapę albo globus i wspólnie z dzieckiem czytać nazwy kontynentów, krajów …
  • „ Moje wakacje” – praca plastyczna dowolną techniką.

PIĄTEK:  BEZPIECZNE WAKACJE

- poszerzanie informacji na temat bezpiecznego sposobu spędzania wakacji

Proponuję;

  • Obejrzeć w Internecie filmu animowanego dla dzieci „Bezpieczne wakacje” YouTube
  • Przypomnieć wiersz z poniedziałku Wakacyjne rady
  • „Bezpieczne wakacje” – zabawa z lizakami TAK - NIE; czytamy zdania, a dziecko ocenia ich prawdziwość, podnosząc odpowiedni znak i podając uzasadnienie.

Przykłady zdań:

–– Na plaży można palić ognisko.

–– Gdy świeci słońce, należy smarować się kremem do opalania.

–– Biała flaga oznacza, że można się kąpać.

–– Można chodzić po wydmach.

–– Można spacerować po górach w klapkach.

–– Na plaży nie można śmiecić.

–– Podczas jazdy na rowerze trzeba mieć kask.

–– Można wchodzić do wody na niestrzeżonej plaży.

–– Można jeździć na rolkach po ulicy.

–– Można zbierać wszystkie grzyby w lesie.

–– Nie wolno dzieciom nosić słonecznych okularów.

–– Można budować na plaży zamki z piasku.

  • „Znaki” – wykonać dowolną techniką znak ostrzegawczy dla dzieci, którego treść będzie związana z bezpieczeństwem zabaw wakacyjnych.
  • „Wakacyjna sałatka” – zabawa kulinarna. Tworzymy wakacyjną sałatkę z kolorowych owoców pokrojonych na kawałki, układanych warstwami i umieszczonych w przezroczystych kubeczkach. Przy okazji pytamy; Czy można jeść nieznane owoce w lesie? Czy można jeść owoce prosto z letniego targu?                                                                              

 Pozdrawiam i życzę owocnej pracy!

Pin It