Tygodniowy plan pracy 01.06-05.06.2020 r.

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu rozmawiamy o zwierzętach. Poznajemy ich nazwy, wygląd, środowisko życia  i sposób zachowania poprzez różne zabawy: ruchowe, paluszkowe, rysowanie, rozwiązywanie zagadek, robienie żmii z rolek po papierze toaletowym. Śpiewamy  piosenki o zwierzętach i czytamy opowiadania o nich, np. fragment opowiadania Zofii Staneckiej Basia i wyprawa do lasu. Przypominamy sobie, jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności (niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik) i co oznacza pojęcie dzikiego zwierzęcia, mówimy też o mieszkańcach lasu. Szukamy podobieństw i różnic pomiędzy omawianymi zwierzętami. Dzieci poznają  proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie (nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj) oraz dowiadujemy  się, że w lesie należy zachowywać się cicho, bo jest on mieszkaniem różnych stworzeń, między innymi lisów, niedźwiedzi, saren, rysiów, dzików, żmij, sów, wilków, dzięciołów, borsuków.

PONIEDZIAŁEK  - DZIEŃ DZIECKA

 Temat tygodnia : Zwierzę a duże i małe

WTOREK

Temat dnia: Kto tak ryczy? Kto tak ćwierka?

Propozycje na dzień:

Zapoznanie z piosenką 

„Zoo” sł. Jan Brzechwa, muz. Andrzej Korzyński

Miś

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.

 

Lis

Rudy ojciec, rudy dziadek,

rudy ogon to mój spadek.

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

 

Dzik

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo zaraz zmyka.

Żubr

Pozwólcie przedstawić sobie:

pan żubr we własnej osobie.

 No, pokaż się, żubrze.

Zróbże minę uprzejmą, żubrze.

 

Małpy

Małpy skaczą niedościgle,

małpy robią małpie figle.

Niech pan spojrzy na pawiana,

co za małpa, proszę pana!

 

Coś

Bardzo trudno mi jest orzec,

czy to ptak, czy nosorożec?

Rozmowa kierowana na temat „Kto tak ryczy? Kto tak ćwierka? – zabawa dydaktyczna, naśladowanie dźwięków wydawanych przez różne zwierzęta.

Zabawa plastyczna – „Mój zwierzak” – rysowanie zwierzęcia z wyobraźni.

ŚRODA

Temat dnia : Ale w Zoo jest wesoło!

Rozwiązywanie zagadek tematycznych – „Co to za zwierzę”

Kolorowych piór ma w bród,

a między oczami wielki dziób.

Ten głośny skrzek to jej zasługa,

 bo to jest głośna… (papuga)

 

Do konia trochę podobna

tak samo rży, gdy jest głodna.

Czarne pasy ma tam,

gdzie są żebra, bo to jest wesoła … (zebra)

 

Szary, duże uszy i trąba,

taki ma wygląd, że bomba!

Wielki jest jak cała jabłoń,

bo to jest szary… (słoń)

 

Jestem duży i wesoły,

pływam w wodzie całkiem goły.

 Błoto? Co mi tam!

 Ja jestem szary… (hipopotam)

 

Zapoznanie z piosenką „Idziemy do Zoo”- piosenka na  YouTube

Zabawa dydaktyczna „Od najmniejszego do największego – segregowanie zwierząt według wielkości.

CZWARTEK

Temat dnia : Kto mieszka w lesie?

Oglądanie filmu edukacyjnego „ Zwierzęta leśne”.

Rozmowa kierowana na temat zwierząt żyjących w lesie.  Wyłanianie cech charakterystycznych zwierząt leśnych (wielkość, ubarwienie, głosy).

Możemy wykorzystać następujące informacje:

Niedźwiedź brunatny – drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w polskich górach (głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej rybami.

Żmija zygzakowata – gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „zygzak”. Można ją spotkać na obrzeżach lasów i podmokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami: kretami, żabami, gryzoniami.

Wilk szary – drapieżny ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemieckich, ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w górach (Karpatach).

Dzik – duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra jest pokryta szorstkimi włosami (czyli szczeciną) w kolorze czarnym lub ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny.

Sarna – ssak parzystokopytny. Można ją spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast. Sarna jest zwierzęciem średniej wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą – siwobrązowa. Żywi się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.

Łoś – największy ze ssaków kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.

Zabawa plastyczna „Żmija” – wykonanie żmii z połączonych rolek papieru toaletowego.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

PIĄTEK

Temat dnia:  Wiem jak bezpiecznie chodzić po lesie!

Rozmowa kierowana na temat zwierząt mieszkających w lasach oraz niebezpieczeństw z tym związanych na podstawie tekstu „Basia i wyprawa do lasu”.

Basia i wyprawa do lasu

 (fragment) Zofia Stanecka

(…) Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki. – Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka. – Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie. – A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki? – Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit! – zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie. Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki. – Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka. – Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie. – A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki? – Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemię liści.

.  A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup! – Słyszycie dzięcioła? – spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem. – Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia. Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno. – Wyławia robale – wyjaśnił też szeptem Janek. – Nie robale, tylko owady – poprawiła go Mama.

Prowadząc rozmowę zadajemy pytania:

Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia? Jakie zwierzęta wy spotkaliście, gdy byliście w lesie? Jak się wtedy zachowaliście? Pamiętajcie o odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla was jak i dla zwierząt tam mieszkających.

Zabawa paluszkowa „Grzybki”

W lesie grzyby sobie rosły. - Dłoń zaciśnięta w pięść.

Nagle wszystkie się podniosły.  - Dłoń otwarta.

Ujrzały zająca. Wszystkie się schowały. - Dłoń zaciśnięta w pięść.

Tylko nie ten mały. - Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść.

Przyszedł zając, ugryzł go. -Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta  w pięść, druga dłoń szczypie mały palec.

Wszystkie grzyby mówią, sio!  - Machanie dłonią.

Pin It